Thursday, January 3, 2013

Teater Muzikal Tun Dr. Siti Hasmah (Dari Hati Seorang Perempuan)





Pada 14 Nov 2012 (Rabu), jam 8.30 malam, i dan my sister (my sister yang belanja, thanks sis) menonton teater muzikal Tun Dr. Siti Hasmah (Dari Hati Seorang Perempuan) di Panggung Sari, Istana Budaya. Siapa yang tak kenal dengan Tun Dr. Siti Hasmah ni?...i sure tiada siapa yang tak kenal...bekas isteri Perdana Menteri ke-4, Tun Mahathir Muhamad ni. Pemimpin yang paling banyak berjasa membangunkan negara kita Malaysia. Okey, i tak nak citer pasal biodata Tun M, klu u all nak baca pasal Tun M, bolehlah u all pegi MPH dan dapatkan Buku yang famous pasal Tun M tu...apa tajuk dia??? ala...lupa lah...jap2 i search kt internet...hi..hi... dah jumpa!, buku tu bertajuk "Che Det".

Jom, i nak story pasal pengalaman i menonton teater untuk pertama kali ni...seronok rasanya...sebab apa??? sebabnya pelakon pujaan i yang cantik tu ada...sapa lagi kalau bukan Lisa Surihani. i dan my sister dapat seat row yang ke-5 dari stage, so i boleh nampak dengan jelas setiap gerak-geri pelakon di atas pentas. Dalam teater ni, Lisa Surihani memegang watak Tun Dr. Siti Hasmah sewaktu remaja dan bergandingan dengan Nazim Othman sebagai Tun M, of course lah waktu remaja jugak. Eja pulak sebagai Tun Dr. Siti Hasmah hari ini berpasangan dengan Esma Daniel sebagai Tun M. Teater ini menceritakan kisah hidup Tun Dr. Siti Hasmah sewaktu remaja bermula daripada beliau menuntut ilmu di Medical College of Singapore sehinggalah kehidupan beliau sekarang...memang best sangat!!! macam tak puas je tengok sekali, ada sapa2 nk belanja i lagi tak???

Kalau tak silap i, Erma Fatima yang buat skrip dan mengarah teater ni...kalau silap, tolong maafkan ye...Tahniah dan syabas pada Erma Fatima yang berjaya menghasil satu karya yang cukup bagus pada i lah, i bukan orang seni, so level pengiktirafan i berbeza dari yang pakar. i tak nak citer panjang2 sebab i pasti u all pun dah tahu jalan citer teater ni kan? pada mereka yang menonton teater ni lah...pada yang belum, klu next time ada lagi, jgn lupa cepat2 dapatkan tiket untuk menonton. Jom kt tengok satu poster khas pelakon utama untuk teater ni, macam real tak???

Nazim Othman, Lisa Surihani, Eja dan Esma Daniel


No comments: