Wednesday, June 20, 2012

Bihun Goreng Singapura & Milo Dinosour

Bihun Goreng Singapura untuk dinner malam ni, menu ni i fikir dalam kereta masa on d way balik dari kerja petang tadi. Lagipun my hubby tak suka makan berat-berat sekarang ni untuk malam, nak jaga badan katanya...hi..hi..(samalah dengan i). Jom kita tengok apa bahan-bahan yang i perlukan untuk masak Bihun Goreng Singapura ni.

Bahan-Bahan yang diperlukan ialah :-

- Setengah kampit Bihun Cap Bintang  (direndam di dalam air terlebih dahulu supaya ia lembut)
- 7 ulas Bawang Putih
- 1/2 sudu kecil Lada Hitam 
- Udang
- Sotong
- 2 biji Telur 
- Carrot (dipotong panjang dan agak halus)
- Sawi
- Osyter Sos
- Garam

Cara Memasak :-

i rasa u all pun tahu macamana nak goreng bihun kan, mula-mula tumis bawang putih dan lada hitam yang telah ditumbuk. Biarkan sehingga naik bau. Masukan udang dan sotong kacau sehingga masak. Pecahkan telur, kacau lagi. Masukkan Oyster Sos tadi. Kemudian masukan air sikit (tak nak bagi bahan-bahan tersebut kering). Biarkan dalam 3 minit, bolehlah masukan carrot dan sawi pula, kacau lagi. Bila agak-agak carrot dan sawi tu masak bolehlah dimasukan bihun yang telah lembut tadi. Kacau hingga sebati. Akhir sekali masukan garam, bolehlah dirasa...agak-agak dah sedap tutup dapur dan bolehlah dihidangkan...senangkan!

Sebagai penambah rasa pedas, bolehlah dipotong cili padi dan dicampurkan dengan kicap masin, i tak letak cili dalam bihun goreng tadi sebab anak i yang sulung tak boleh makan pedas lagi. Sebagai hiasan bolehlah dipotong cili besar dan ditaburkan bawang goreng di atasnya.

Kalau dah makan mestilah ada minuman, tak kan tak nak minum pula, tercekik pulak nanti. Untuk minuman, i buatkan Milo Dinosour, nak tahu Milo Dinosour ni macamane...ala kalau u all makan kat gerai-gerai mesti dah biasa dengar nama minuman ni. Milo Dinosour ni ialah Milo Ais yang ditaburkan di atasnya serbuk milo, i pun tak tahu nape jauhnya benor nama yang dibagi...kenapa tak panggil je Milo Ais Serbuk Milo...kan jelas tu..hi..hi...

Bihun Goreng Singapura yang telah dimasak dan Sambal Kicap...yum..yum..

Inilah Milo Dinosour

No comments: